FINANCEMENT DES TRANSPORTS COLLECTIFS URBAINS D'ABIDJAN : LE MODELE DE SIMULATION QUIFINANCE / SILUE SIELE ; SOUS LA DIRECTION DE ALAIN BONNAFOUS, Thèse imprimée

Main Author: Siele, SiluéSecondary Author: Bonnafous, Alain, 1942-....Language: français ; of summary, français ; of summary, anglais.Country: France.Publication : [S.l.] : [s.n.], 1992Classification: 3946 ; 3941Abstract: DEPUIS LE DEBUT DES ANNEES 80, LA GRAVE CRISE ECONOMIQUE ET FINANCIERE QUE CONNAISSENT LES PAYS D'AFRIQUE SUB-SAHARIENNE A POUR EFFETS DE TARIR LA PLUPART DES SOURCES DE FINANCEMENT DES TRANSPORTS COLLECTIFS URBAINS, D'ACCROITRE LE DEFICIT DE L'OFFRE PAR RAPPORT A LA DEMANDE ET DE DEGRADER DAVANTAGE LA QUALITE DE SERVICE. LE MODELE QUIFINANCE, ELABORE AFIN DE SIMULER LES BESOINS DE FINANCEMENT SELON DIFFERENTS SCENARIOS D'OFFRE PUBLIQUE DE TRANSPORT A ABIDJAN, A AUSSI PERMIS DE METTRE EN EVIDENCE LES ROLES IMPORTANTS DANS LA COUVERTURE DES COUTS D'EXPLOITATION DE LA PRODUCTIVITE A L'INTERIEUR DES ENTREPRISES PUBLIQUES DE TRANSPORT ET DES POLITIQUES TARIFAIRES TROP SOUVENT CONTROLEES PAR LES ETATS. A PARTIR DE L'ANALYSE DE LA CRISE ET DES ENSEIGNEMENTS TIRES DES DIFFERENTES SIMULATIONS, LA MISE EN PLACE DE NOUVELLES POLITIQUES DE FINANCEMENT SEMBLE INDISPENSABLE POUR EVITER LES ""HECATOMBES"" DES ENTREPRISES PUBLIQUES EN AFRIQUE. LA CONTRIBUTION DES BENEFICIAIRES INDIRECTS DES EXTERNALITES POSITIVES LIEES A L'EXISTENCE ET AU DEVELOPPEMENT DES RESEAUX DE TRANSPORTS COLLECTIFS URBAINS A ETE EXPLOREE DANS CE SENS. IL RESSORT QUE DE TELLES MESURES NE PEUVENT QU'ETRE BENEFIQUES AUX TRANSPORTS URBAINS MEME SI ELLES PEUVENT AUSSI GENERER DES EFFETS PERVERS DONT LES CONSEQUENCES SEONT DIFFICILEMENT MAITRISABLES.; FROM THE BEGINNING OF THE EIGHTIES, THE SUB-SAHARAN COUNTRIES OF AFRICA HAVE SUFFURED FROM A SERIOUS ECONOMIC AND FINANCIAL CRISIS. THE EFFECTS OF THIS CRISIS WERE TO DRY UP THE MAJORITY OF URBAN PUBLIC TRANSPORT FUNDING, TO INCREASE THE DEFICIT OF SUPPLY IN COMPARISON WITH DEMANDE AND TO REDUCE THE QUALITY OF SERVICE. THE ANALYSIS OF THE ABIDJAN'S URBAN TRANSPORTATION SYSTEM CONFIRMS THESE DIAGNOSTICS. THE MODEL QUIFINANCE, IS ELABORATED IN ORDER TO SIMULATE THE NECESSITIES FINANCING ACCORDING TO DIFFERENT SCENARIOS OF PUBLIC SUPPLY OF TRANSPORT IN ABIDJAN. IT ENABLES TO EMPHASIZE THE IMPORTANT FUNCTIONS OF THE PRODUCTIVITY IN PUBLIC TRANSPORTATION COMPANIES AND TARIFF POLICIES (WHICH ARE TOO OFTEN UNDER GOVERNMENT CONTROL) IN ORDER TO COVER THE COSTS. FROM THE ANALYSIS OF THE CRISIS AND THE OPERATING RESULTS OF DIFFERENT SIMULATION, THE DEVELOPMENT OF NEW FINANCIAL POLICIES IS INDISPENSABLE TO AVOID THE FAILURE OF PUBLIC COMPANIES IN AFRICA. THE CONTRIBUTION OF INDIRECT BENEFICIARIES OF URBAN TRANSPORTS HAS BEEN EXPLORED IN THIS TARGET. THE RESULTS OF SUCH A DECISION CAN BE BENEFICIAL FOR THE URBAN TRANSPORTS EVEN IF THEY CAN ALSO GENERATE UNDESIRABLE EFFECTS WHICH ARE DIFFICULT TO CONTROL..Thesis: .Subject - Topical Name: Transports publics, Côte d'Ivoire -- 168792Thèses et écrits académiques
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1992LYO22011

THESE NON REPRODUITE

Thèse de doctorat Sciences économiques Lyon 2 1992

DEPUIS LE DEBUT DES ANNEES 80, LA GRAVE CRISE ECONOMIQUE ET FINANCIERE QUE CONNAISSENT LES PAYS D'AFRIQUE SUB-SAHARIENNE A POUR EFFETS DE TARIR LA PLUPART DES SOURCES DE FINANCEMENT DES TRANSPORTS COLLECTIFS URBAINS, D'ACCROITRE LE DEFICIT DE L'OFFRE PAR RAPPORT A LA DEMANDE ET DE DEGRADER DAVANTAGE LA QUALITE DE SERVICE. LE MODELE QUIFINANCE, ELABORE AFIN DE SIMULER LES BESOINS DE FINANCEMENT SELON DIFFERENTS SCENARIOS D'OFFRE PUBLIQUE DE TRANSPORT A ABIDJAN, A AUSSI PERMIS DE METTRE EN EVIDENCE LES ROLES IMPORTANTS DANS LA COUVERTURE DES COUTS D'EXPLOITATION DE LA PRODUCTIVITE A L'INTERIEUR DES ENTREPRISES PUBLIQUES DE TRANSPORT ET DES POLITIQUES TARIFAIRES TROP SOUVENT CONTROLEES PAR LES ETATS. A PARTIR DE L'ANALYSE DE LA CRISE ET DES ENSEIGNEMENTS TIRES DES DIFFERENTES SIMULATIONS, LA MISE EN PLACE DE NOUVELLES POLITIQUES DE FINANCEMENT SEMBLE INDISPENSABLE POUR EVITER LES ""HECATOMBES"" DES ENTREPRISES PUBLIQUES EN AFRIQUE. LA CONTRIBUTION DES BENEFICIAIRES INDIRECTS DES EXTERNALITES POSITIVES LIEES A L'EXISTENCE ET AU DEVELOPPEMENT DES RESEAUX DE TRANSPORTS COLLECTIFS URBAINS A ETE EXPLOREE DANS CE SENS. IL RESSORT QUE DE TELLES MESURES NE PEUVENT QU'ETRE BENEFIQUES AUX TRANSPORTS URBAINS MEME SI ELLES PEUVENT AUSSI GENERER DES EFFETS PERVERS DONT LES CONSEQUENCES SEONT DIFFICILEMENT MAITRISABLES.

FROM THE BEGINNING OF THE EIGHTIES, THE SUB-SAHARAN COUNTRIES OF AFRICA HAVE SUFFURED FROM A SERIOUS ECONOMIC AND FINANCIAL CRISIS. THE EFFECTS OF THIS CRISIS WERE TO DRY UP THE MAJORITY OF URBAN PUBLIC TRANSPORT FUNDING, TO INCREASE THE DEFICIT OF SUPPLY IN COMPARISON WITH DEMANDE AND TO REDUCE THE QUALITY OF SERVICE. THE ANALYSIS OF THE ABIDJAN'S URBAN TRANSPORTATION SYSTEM CONFIRMS THESE DIAGNOSTICS. THE MODEL QUIFINANCE, IS ELABORATED IN ORDER TO SIMULATE THE NECESSITIES FINANCING ACCORDING TO DIFFERENT SCENARIOS OF PUBLIC SUPPLY OF TRANSPORT IN ABIDJAN. IT ENABLES TO EMPHASIZE THE IMPORTANT FUNCTIONS OF THE PRODUCTIVITY IN PUBLIC TRANSPORTATION COMPANIES AND TARIFF POLICIES (WHICH ARE TOO OFTEN UNDER GOVERNMENT CONTROL) IN ORDER TO COVER THE COSTS. FROM THE ANALYSIS OF THE CRISIS AND THE OPERATING RESULTS OF DIFFERENT SIMULATION, THE DEVELOPMENT OF NEW FINANCIAL POLICIES IS INDISPENSABLE TO AVOID THE FAILURE OF PUBLIC COMPANIES IN AFRICA. THE CONTRIBUTION OF INDIRECT BENEFICIARIES OF URBAN TRANSPORTS HAS BEEN EXPLORED IN THIS TARGET. THE RESULTS OF SUCH A DECISION CAN BE BENEFICIAL FOR THE URBAN TRANSPORTS EVEN IF THEY CAN ALSO GENERATE UNDESIRABLE EFFECTS WHICH ARE DIFFICULT TO CONTROL.

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