Des mots ... dans "L'Enfant" et les oeuvres d'enfance de Jules Valles / Chantal Tatin Dentzer ; Sous la direction de Roger Bellet, Thèse imprimée

Main Author: Dentzer-Tatin, Chantal, 1946-...., AuteurCoauthor: Bellet, Roger, Directeur de thèseCorporate Author (Coauthor): Université Lumière, Lyon, Organisme de soutenanceLanguage: français ; of summary, français ; of summary, anglais ; of title proper, .Country: France.Publication : [S.l.] : [s.n.], 1988Description: 1 vol. (370 f.) : cartes ; 30 cmClassification: 1845Contents note: 20 p. d'annexes Abstract: THIS STUDY OF THE VOCABULARY OF CHILDHOOD IN JULES VALLES' LETTRE DE JUNIUS, LE TESTAMENT D'UN BLAGUEUR ET L'ENFANT IS EXCLUSIVELY DEVOTED TO THOSE, NOUNS, ADJECTIVES, VERBS AND EXPRESSIONS TO BE FOUND IN THE THREE TEXTS STUDIED : THESE ARE THE VERY WORDS VALLES USES TO SPEAK HIS CHILDHOOD OUT. OUR STUDY IS DIVIDED INTO TWO PARTS. THE FIRST PART IS AN ORDERLY COLLECTION, TOGETHER WITH AN ANALYSIS AND A COMMENTARY OF THE AUTHOR'S VOCABULARY ALONG FIFTEEN REVEALING THEMES WHICH HAVE BEEN COLLATED INTO THREE PROGRESSIVE CHAPTER SO AS TO DISPLAY THE EVOLUTIVE ASPECT OF THE CHILD'S WORLD. THE VOCABULARY GRADUALLY BROADENS FROM A TOTALLY SHUT-UP DAILY LIFE DOMINATED BY THE MOTHER TO THE OPENING UP TO THE OUTSIDE WORLD IN WHICH THE CHILD ENGAGES HIS BODY AND HIS MOST ACUTE SENSITIVITY, WELCOL ING ANY LIBERATING LIFE EXPERIMENTS. THE SECOND PART CONSISTS OF THREE LEXICONS : THE OVERALL VACABULARY OF CHILDHOOD, THE VOCABULARY OF SCHOOL COMPULSORY READINGS WITH RELATED TERMS, AND THE VOCABULARY OF CHILDHOOD TOPOGRAPHY. THE ITEMS SELECTED ARE DEVELOPED INTO ARTICLES. SUCH A DUAL APPROACH TO THE TEXT VIA LEXICAL ITEMS ALLOWS A DEEPER INSIGHT INTO THE EXCLUSIVE ELEMENTS OF VALLES' DISCOURSE ON CHILDHOOD.; L'ETUDE DU VOCABULAIRE DE L'ENFANCE DANS LA LETTRE DE JUNIUS, LE TESTAMENT D'UN BLAGUEUR ET L'ENFANT DE JULES VALLES PRIVILEGIE LES SEULS MOTS, SUBSTANTIFS, ADJECTIFS, VERBES ET EXPRESSIONS, INCLUS DANS LES TROIS TEXTES ETUDIES : CE SONT DONC LES MOTS QU'UTILISE VALLES POUR DIRE SON ENFANCE. CETTE ETUDES EST SCINDEE EN DEUX PARTIES. LA PREMIERE EST UN REGROUPEMENT, AVEC CLASSIFICATION, ANALYSE ET COMMENTAIRE, DU VOCABULAIRE DE L'AUTEUR SELON QUINZES THEMES REPRESENTATIFS; ILS SONT REUNIS DANS TROIS CHAPITRES PROGRESSIFS DE MANIERE A MONTRER UNE EVOLUTION DU MONDE DE L'ENFANT. LE VOCABULAIRE S'ELARGIT ET PASSE D'UN QUOTIDIEN TOTALEMENT CLOS ET DOMINE PAR LA MERE A L'OUVERTURE SUR LE MONDE EXTERIEUR OU L'ENFANT DEPLOIE SON CORPS ET SON EXTREME SENSIBILITE A TOUTES LES ECHAPPATOIRES POSSIBLES. LA DEUXIEME PARTIE EST CONSTITUEE DE TROIS LEXIQUES : LE VOCABULAIRE GENERAL DE L'ENFANCE, LES LECTURES IMPOSEES ET LES TERMES QUI LEUR SONT DIRECTEMENT LIES, ET LA TOPOGRAPHIE DE LA PETITE ENFANCE. LES MOTS CHOISIS SONT DEVELOPPES EN ARTICLES; ILS NE RECOUVRENT PAS EXACTEMENT L'ENSEMBLE DU VOCABULAIRE THEMATIQUE, MAIS ILS L'ILLUSTRENT ET LE COMPLETENT. CETTE DOUBLE APPROCHE DU TEXTE, PAR LES MOTS, PERMET DE MIEUX APPREHENDER CE QUI EST PROPRE AU SEUL DISCOURS DE VALLES SUR L'ENFANCE..Bibliography: Bibliogr. f. 294-305.Thesis: .Subject - Personal Name: Vallès, Jules, 1832-1885 Oeuvres, Écrits Subject - Topical Name: Enfants Récits personnels | Autobiographie Subject - Form: Thèses et écrits académiques
Item type Home library Collection Call number Status Date due Barcode Item holds
Non prêtable IHRIM
IHRIM CELL
Français Littérature française CELL T 9 (Browse shelf (Opens below)) Not for loan 0378300867
Total holds:

Index

1988LYO20058

Bibliogr. f. 294-305

20 p. d'annexes

Thèse de 3e cycle Littérature française Lyon 2 1988

THIS STUDY OF THE VOCABULARY OF CHILDHOOD IN JULES VALLES' LETTRE DE JUNIUS, LE TESTAMENT D'UN BLAGUEUR ET L'ENFANT IS EXCLUSIVELY DEVOTED TO THOSE, NOUNS, ADJECTIVES, VERBS AND EXPRESSIONS TO BE FOUND IN THE THREE TEXTS STUDIED : THESE ARE THE VERY WORDS VALLES USES TO SPEAK HIS CHILDHOOD OUT. OUR STUDY IS DIVIDED INTO TWO PARTS. THE FIRST PART IS AN ORDERLY COLLECTION, TOGETHER WITH AN ANALYSIS AND A COMMENTARY OF THE AUTHOR'S VOCABULARY ALONG FIFTEEN REVEALING THEMES WHICH HAVE BEEN COLLATED INTO THREE PROGRESSIVE CHAPTER SO AS TO DISPLAY THE EVOLUTIVE ASPECT OF THE CHILD'S WORLD. THE VOCABULARY GRADUALLY BROADENS FROM A TOTALLY SHUT-UP DAILY LIFE DOMINATED BY THE MOTHER TO THE OPENING UP TO THE OUTSIDE WORLD IN WHICH THE CHILD ENGAGES HIS BODY AND HIS MOST ACUTE SENSITIVITY, WELCOL ING ANY LIBERATING LIFE EXPERIMENTS. THE SECOND PART CONSISTS OF THREE LEXICONS : THE OVERALL VACABULARY OF CHILDHOOD, THE VOCABULARY OF SCHOOL COMPULSORY READINGS WITH RELATED TERMS, AND THE VOCABULARY OF CHILDHOOD TOPOGRAPHY. THE ITEMS SELECTED ARE DEVELOPED INTO ARTICLES. SUCH A DUAL APPROACH TO THE TEXT VIA LEXICAL ITEMS ALLOWS A DEEPER INSIGHT INTO THE EXCLUSIVE ELEMENTS OF VALLES' DISCOURSE ON CHILDHOOD.

L'ETUDE DU VOCABULAIRE DE L'ENFANCE DANS LA LETTRE DE JUNIUS, LE TESTAMENT D'UN BLAGUEUR ET L'ENFANT DE JULES VALLES PRIVILEGIE LES SEULS MOTS, SUBSTANTIFS, ADJECTIFS, VERBES ET EXPRESSIONS, INCLUS DANS LES TROIS TEXTES ETUDIES : CE SONT DONC LES MOTS QU'UTILISE VALLES POUR DIRE SON ENFANCE. CETTE ETUDES EST SCINDEE EN DEUX PARTIES. LA PREMIERE EST UN REGROUPEMENT, AVEC CLASSIFICATION, ANALYSE ET COMMENTAIRE, DU VOCABULAIRE DE L'AUTEUR SELON QUINZES THEMES REPRESENTATIFS; ILS SONT REUNIS DANS TROIS CHAPITRES PROGRESSIFS DE MANIERE A MONTRER UNE EVOLUTION DU MONDE DE L'ENFANT. LE VOCABULAIRE S'ELARGIT ET PASSE D'UN QUOTIDIEN TOTALEMENT CLOS ET DOMINE PAR LA MERE A L'OUVERTURE SUR LE MONDE EXTERIEUR OU L'ENFANT DEPLOIE SON CORPS ET SON EXTREME SENSIBILITE A TOUTES LES ECHAPPATOIRES POSSIBLES. LA DEUXIEME PARTIE EST CONSTITUEE DE TROIS LEXIQUES : LE VOCABULAIRE GENERAL DE L'ENFANCE, LES LECTURES IMPOSEES ET LES TERMES QUI LEUR SONT DIRECTEMENT LIES, ET LA TOPOGRAPHIE DE LA PETITE ENFANCE. LES MOTS CHOISIS SONT DEVELOPPES EN ARTICLES; ILS NE RECOUVRENT PAS EXACTEMENT L'ENSEMBLE DU VOCABULAIRE THEMATIQUE, MAIS ILS L'ILLUSTRENT ET LE COMPLETENT. CETTE DOUBLE APPROCHE DU TEXTE, PAR LES MOTS, PERMET DE MIEUX APPREHENDER CE QUI EST PROPRE AU SEUL DISCOURS DE VALLES SUR L'ENFANCE.

Publication autorisée par le jury

Lyon 2 est membre fondateur de l'Université de Lyon
Université de Lyon

Powered by Koha